FRK Livräddande Första Hjälpen 8 t®

Kesto 1 dag (8 t)
Paikkakunta Webinaari
Toteutustapa Webinaari

FRK Livräddande Första Hjälpen 8 t® innehåller brett olika ämnen och övningar inom livräddande första hjälpen. Du får öva t.ex. återupplivning, användning av defibrillator samt första hjälpen vid olika sjukdomsanfall. Målet är att öka modet att hjälpa i livshotande situationer.

Utbildningen är certifierad och du får FRK Livräddande Första Hjälpen 8 t® -intyg.

FRK Livräddande Första Hjälpen 8 t® passar dig som vill lära dig första hjälpen-kunskaper som du har nytta av hemma, på fritiden, under hobbyverksamhet eller på arbetsplatsen om du arbetar i en miljö med låg olycksrisk. Man kan delta på kursen utan tidigare första hjälpen-utbildning.

M.h.a. utbildningen kan du även uppdatera FRK Första Hjälpen FHJ 1® - eller FRK Första Hjälpen FHJ 2® -intyg för de följande tre åren. Uppdatering kan göras en gång.

Efter anmälan får du bekräftelse och tilläggsinformation till den e-postadress du angivit. Närstudier leds av utbildare på plats. Webinar genomförs med Teams. Du kan delta med mobiltelefon eller dator med Chrome eller Edge webbläsare. Den enhet du använder bör ha mikrofon och kamera, samt tillräckligt bra fungerande internetuppkoppling. Utbildningen innehåller praktiska övningar och vägledning via videokontakt. Du får deltagarlänk och ytterligare instruktioner till din e-post 1-2 dagar innan webinaret börjar.
Efter att du genomfört utbildningen får du FRK Livräddande Första Hjälpen 8 t® -intyg som är giltigt i tre år. Du får intygskort per post till den adress du angivit vid anmälan inom två veckor av genomförd kurs.

Utbildningsdagens längd är 8 x 45 min lektioner.

• Åtgärder vid nödsituationer
• Igenkänning och första hjälpen av medvetslös person
• Hjärt-lungräddning av vuxen
• Användning av hjärtstartare (defibrillator)
• Första hjälpen vid kvävning
• Första hjälpen vid de vanligaste sjukdomsanfallen, t.ex. bröstsmärta, lågt blodsocker, stroke, kramper, allvarlig allergisk reaktion
• Stillandet av riklig blödning
• Chock
• Förebyggandet av olyckor
• Första hjälpen vid de vanligaste sår och brännskador
• Hälsofrämjandet
• Psykisk första hjälpen
• Gruppvisa betoningar vid behov

Ifall du deltar på kursen som privatperson, betalar du din deltagaravgift via nätbanken i samband med anmälan. Ifall kursen betalas av ett företag/samfund, fakturerar vi kursen i efterhand. Till fakturan läggs det till en faktureringsavgift 8,00 € + moms 24 %.

Ifall du inte kan delta, annullera din plats så snabbt som möjligt. Annullering bör göras minst en vecka innan kursen. Av annullering gjord senare uppbärs 50 % av kursens pris. Av icke-annullerad kurs uppbärs hela kursens pris.

Koulutuspaikka

Webinaari

Kouluttaja

Utbildaren är Utbildare i första hjälpen och hälsokunskap ETK®, vars grundutbildning är inom hälsovården.